Sunnuntai 20. lokakuuta 2019

KD-lehti » Juttuarkisto » Ehdokashankinta aloitettava jo nyt vuoden 2012 kuntavaaleihin

Ehdokashankinta aloitettava jo nyt vuoden 2012 kuntavaaleihin

13.11.2008

Esa Erävalo


Teimme Warkauden Lehteen nelisivuiden liitteen pari viikkoa ennen vaaleja, kertoi Jarmo Ihalainen. innostuimme siitä niin, että julkaisimme toisenkin seuraavalla viikolla. Suuri osa kustannuksista saatiin mainostuloista. Jokainen ehdokas sai mukaan pienen esittelyn itsestään ja tavoitteistaan.

Strategiaseminaari kävi läpi kunnallisvaalien opetuksia

30% KD:n ehdokkaista tuli neljän viimeisen päivän aikana ennen ehdokaslistojen jättämistä, totesi puoluesihteeri Sari Essayah.

Vähemmän harmaita hiuksia puoluesihteerille ja paljon aikaisempaa ehdokashankintaa tavoiteltiin, kun  KD:n strategiaseminaari kävi läpi kunnallisvaalituloksia viime viikonloppuna Helsingissä.

Yhteydenpito jatkuvaksi

– Ehdokasrekrytointi pitää aloittaa aikaisemmin. Nyt on aika alkaa rekrytoida seuraaviin kunnallisvaaleihin, totesi puheenjohtaja Päivi Räsänen.

– Tarvitaan myös puoluejohdon rekrytointikierros aikaisessa vaiheessa, kuten Timo Soini teki
– Pedersöressä ei ollut 1996 yhtään valtuutettua. Nyt ehdokkaita oli 32. Suhteellisesti pitäisi Espoossa löytää vähintään sata ehdokasta, sanoi toinen puheenjohtaja Peter Östman.

Noin 120 ehdokasta ilmoittautui netin kautta.

KD:lla oli 1921 ehdokasta kunnallisvaaleissa, joista suurin osa ei tullut valituiksi valtuustoihin..
– Erityisen tärkeää on pitää yhteyttä heihin. Luottamuspaikkoja tulee jakaa laajalle joukolle, kehotti Päivi Räsänen. Ehdokkaaksi kysyttyjäkään ei pidä unohtaa.

– Tulee pitää yhteyttä erityisesti 1-2 hengen valtuustoryhmiin, kun yksinäisyyden tunne kuitenkin tulee, kehotti kansanedustaja Sari Palm.

Helsingissä vaalityö kärsi rahapulasta

Erityistä huomiota haluttiin kiinnittää suurimpiin kaupunkeihin, joissa paikkamäärä Turkua lukuunottamatta pieneni tai säilyi ennallaan.

Helsingissä 150 euron ehdokasmaksuilla kerättiin kolmannes vaalibudjetista. Työtäkin oli normaalia enemmän.
– Tarvittiin esimerkiksi 216 julistetta, kertoi toiminnanjohtaja Saara Ruokonen.

Helsingin lehdissä mainostaminen on kallista.
– 3600 euroa, 4000 euroa, 5000 euroa... luetteli Ruokonen kokosivun hintoja ilmaisjakelulehdissä.

Helsingin Sanomissa kaikilla suurilla puolueilla oli vaalipäivänä kokosivun mainos.
– Meillä ei ollut varaa edes puolen sivun ilmoitukseen, joka olisi maksanut kaikkine alennuksineen 11000 euroa, totesi Saara Ruokonen.

– Helsingin asukkaista 10% on syntynyt muualla kuin Suomessa. Maahanmuuttajaehdokkaamme saivat tuon osuuden KD:n äänistä, iloitsi Ruokonen.

Tunnesanoma selkeäksi

Jouko Jääskeläinen totesi, että Uudellamaalla oli 198 ehdokasta ja vaalityötä tehtiin ”sen verran kuin näillä resursseilla voitiin”.

– Tunnesanoma ei saavuttanut äänestäjiä. Olemme liian fiksuja, luen itseni siihen, sanoi yhteiskuntatiteteiden tohtori Jääskeläinen.
– Vantaalla 47% ei äänestä. Vakaumus on, että ”herrain puolueilta” ei voi tulla mitään hyvää. Perussuomalaisia ihmiset äänestävät hätäänsä, arvioi Jääskeläinen.

Etelä-Savossa oli joka kunnassa ehdokas. Esimerkkinä pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta työstä nousi esiin Puumala, jossa kannatus on kasvanut kuudetta kertaa peräkkäin.

– Mikkelissä perussuomalaiset menivät meistä ohi. Kokoomus ja Vihreät rokottivat meitä asettamalla sellaisia ehdokkaita, jotka voisivat hyvin olla meilläkin ehdokkaina, totesi piirin toiminnanjohtaja Olavi Kietäväinen.

Hän itse paistaa lettuja kesällä bisneksenä.
– Pitää oppia puhumaan ihmisten kanssa. Kunhan suu käy, neuvoi Kietäväinen, joka kertoo aina pelänneensä esiintymistä.

Heikkouksia...

Puheenvuoroissa mainittiin useita vaalityön heikkouksia:
– Rekrytointi jäi muutaman henkilön harteille ja meni myöhään.
– Koulutukseen pääsi tai ehti vain harva mukaan.
– vaalimateriaali pitää olla valmiina jo keväällä rekrytointivaiheessa.
– julisteet olivat laadullisesti huonoa paperia, joka ei kestänyt sadetta.
– ulkomainokset kannattaa laminoida, ehdotti Paavo Niiles.
– www-sivuja käyttivät harvat. Monelle oli työ saada vastatuksi vaalikoneisiin.
– paikallislehdessä KD mainitaan vain muutaman kerran vuodessa vaikka olisi oltava jatkuvasti näkyvissä. Kannattaa innostaa lehtikirjoitteluun. Puoluejohdon vierailut tekevät uutisia.
– henkilökohtaista kampanjointia ja varojen satsausta oli vähän. Ehdokkaat eivät olleet markkinointihenkisiä.
– esitteissä liikaa tekstiä. Pitää olla iskevää ja tiivistettyä.
– Mikä oli puolueen teema vaaleissa? Vastuullisuus, vakaumuksena välittäminen vai Terveydeksi? Pitää olla selkeä kärkiteema.
– Viimeinen viikko jäi hoitamatta.
– kuntaliitospaikkakunnat tarvitsevat enemmän rinnallakulkemista, kun ääniä keskitetään oman paikkakunnan ehdokkaille.

... ja kiitosta 

– Yhtenäinen graafinen ilme oli erittäin hyvä.
– Ensi kunnallisvaaleihin on jo lupautunut yksi 23-vuotias.
– Kouvolassa on tehty muurinpohjalettuja pitkään. Lappeenranta kopioi idean ja kannatus nousi.
– mieletön draivi ja jalkautuminen yhdessä.
– Hyvä ettei ollut tv-mainosta, mutta eduskuntavaaleihin pitäisi saada.
– monikanavaisuus tuki hyvin työtä. KD:n nettisivut ovat hyvät.
– kotisivukone oli hyvä, vaikka sinne tietojen naputtelu kesti.
– Sari Essayah teki hyvän työurakan.
– ensimmäisen kerran selkeitä oivalluksia, että ehdokasmäärällä on suora korrelaatio vaalitulokseen.
– koulutuksen pitää ajoittua kolmeen vuoteen ja vaalivuosi panostaa kampanjointiin.
– neljä vuotta täytyy nyt näkyä ja lähestyä koko ajan ihmisiä.