Seurakuntavaaleissa äänestäneen tunnelmia

16.11.2010 15:23

Eilen illalla juhlimme kotona tyttäreni Mirjamin (18. v) hienoa vaalitulosta ja pääsyä seurakuntamme kirkkovaltuustoon. Seurakuntavaalien äänestysaktiivisuus nousi edellisistä vaaleista kolmen prosenttiyksikön verran, mikä on melko suuri muutos matalissa prosenttilukemissa. Mediassa on pohdittu sitä, mitkä ryhmät mahdollisesti lisäsivät kannatustaan tiivistyneen kirkkokeskustelun myötä. Kirkkovaltuustojen kokoonpanolla on suuri merkitys paikallisseurakuntien päätösten kannalta, mutta myös seuraavan kirkolliskokouksen kokoonpanoon. Viime viikolla istunut kirkolliskokous teki päätöksen siitä, että piispat voivat antaa papeille ohjeet rukouksesta samaa sukupuolta olevien parien puolesta. Arkkipiispa kuvasi päätöstä ”askeleeksi” eteenpäin. Sielunhoidollinen rukous niin homojen kuin kaikkien muidenkin ihmisten puolesta on toki ollut itsestään selvää aiemminkin. Rukous ja siunaus tulee ulottaa kaikille ihmisille, jotka sitä pyytävät. Tuossa päätöksessä oli kuitenkin oleellista kirkollisen hyväksynnän ulottaminen samaa sukupuolta olevien parisuhteille.  Siitä on lyhyt askel parisuhteen siunaamiseen, mikä tarkoittanee erityistä kirkollista kaavaa. Raamatun näkökulma on erilainen, siksi kirkon jäsenenä suren tuota päätöstä. Selvennän vielä, että puolue ei ota eikä sen tule ottaa kirkon opillisiin päätöksiin mitään kantaa. Varsin todennäköisesti seuraava kirkolliskokous joutuu linjaamaan edelleen tätä kysymystä.

Hilkka
16.11.2010 20:49:32
Onnea ja siunausta tyttärellesi valinnan johdosta, voimia ja viisautta ylhäältä!
Kirkon luopumus Raamatun sanasta surettaa aina vaan. Mihin ollaan menossa? Miten srk.n työntekijät jaksaa keskittyä työhönsä? Ei voi kuin rukoilla heidän puolestaan!
Mikko Nummelin
16.11.2010 21:20:31
Tämä on tärkeä aihepiiri ja sitä onkin analysoitu kosolti etenkin Kotimaan verkkolehdessä. Erään näkökulman asiaan olen tuonut esiin blogissani:

http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=275&id=11528
(Kirkon valtiokytkennän uhkakuvia)

Katson, että kirkon ongelmat eivät johdu pääosin mielipideilmastosta, vaan ongelmallisesta valtiosuhteesta. On totta, että kirkkokäsikirjaan viedyt siunaus- tai vihkikaavat vaatisivat 3/4-enemmistön kirkolliskokouksessa, samoin kuin kaikki kirkkolakia ja kirkkojärjestystä koskevat muutokset, mutta kirkko yhä vähemmän uskaltaa käyttää tätä valta-asemaansa tai korostaa ratkaisuissa omaa oppiaan.

Taustalla lienee pelko siitä, että kirkko ajautuisi valtiovallan kanssa sellaiseen konfliktiin, jossa kirkon opillisen autonomian alasajoa ajettaisiin tavalla tai toisella perustuslain säätämisjärjestystä hyväksikäyttäen. Kotimaan blogissani spekuloin kirkon omaisuuden konfiskoinnilla ja kirkon alistamista nykyisiin tiloihinsa vuokralle, toinen mahdollisuus on se, että eduskunta varaa itselleen oikeuden puuttua määräenemmistöllä kirkollislakiin kirkolliskokouksen ohi.

Eduskunnassa saadaan ihmeellisiä asioita läpi murskaenemmistöillä kun puoluekuri on käytössä.
Santeri
16.11.2010 22:06:24
Monet kiitokset Sinulle Päivi, että jyrkät mielipiteesi aiheuttivat vastareaktion ja seurakuntamme kirkkovaltuústo siirtyi pitkän askeleen lähimmääisen suuntaan. Mitä Sinä sitten sait? Uusia jäseniä puolueellesi ja heiltä jäsenmaksuna maallista mammonaa. Mitä sitten annoti? Kasvot lähimmäisiä tuomitsevalle ihmiselle.
keke
17.11.2010 04:55:41
Eroa siis kirkosta. Liity seurakuntaan, joka ei moista hyväksy. Tiedätkö, mitä raamattu sanoo esim. noita asioita koskien. Kertoo, että se ihminen, joka on osallisena sellaisessa, jonka tietää tekevän, olevan väärin, niin on itsekin siinä syyllinen, jos ei siihen tee eroa siihen. Muuten onnittelut teille, sitä ei varmaan kukaan halua sumentaa. Ja voimia muutenkin Päivi. Jos/kun tapaamme, haluan ha
lata sua lämpimästi. Jeesus sua siunatkoon ja enkeleitä ympärillesi aina for ever.
Erkki
17.11.2010 11:43:02
Niin... ainahan voi siirtyä seurakuntiin, joissa vastaavaa ongelmaa ei ole. Vai olisiko niin, ettei niissä oteta kantaa asiaan, vaan vaietaan se hiljaiseksi tai avataan ovet vain sisäsiistille sisäpiirille? Tottahan voisi olla yhtä ehdoton moneen muuhunkin asiaan, mutta vaikuttaa siltä, ettei siihen nähdä tarvetta. Teologinen kynnyskysymys on varmaan siinä, tehdäänkö armosta synnin peite vai saako syntinsä tunnustava armon.
VANHA HEIKKI
17.11.2010 12:49:48
onnea vaan mirjamille. mirjami pääsi ihan hyvällä 62 äänen tuloksella sekalaisen seurakunnan listalta valituksi. vähän ihmettelin kun mirjami ei asettunnut nuorin askelin ehdokas listalle, kun mirjami on viellä melko nuori ehdokas. oli mukava huomata kun aamulla luin etelä suomen sanomat, niin etelä suomen sanoma lehdessä on iso kuva missä sonja falk ja mika falk hymyilevät iloisena ja etelä suomen sanomissa kerrottiin että SONJA FALK SAI NAISISTA ENITEN ÄÄNIÄ LAHDESSA. ONHAN SE RUKOUS ASKEL ETEEN PÄIN HOMO LIITTOJEN SIUNAAMISESSA KIRKOSSA, MUTTA EIHÄN KIRKON OPEISTA LÄHESKÄÄN ENÄÄN KAIKKI OPIT OLE OLLEET PITKÄÄN AIKAAN RAAMATUN MUKAISIA. JOTEN HOMO LIITTOJEN SIUNAAMINEN ON ENÄÄN YKSI OPIN KOHTA LISÄÄ KIRKOSSA JOKA EI OLE RAAMATUN OPIN MUKAINEN. VALITETTAVASTI HYVIN MONELLE IHMISELLE ON SAMAN TEKEVÄÄ VAIKKA KUULUU KIRKOON RAAMATUN OPIT. MONET KUULUU VAAN KIRKOON ETTÄ SAA HÄÄT JA LASTEN KASTEEN. MIELESTÄ KIRKON ASIAT KUULUU MYÖS EDUSKUNNAN KANSANEDUSTAJILLE KOSKA KIRKKO ON VALTION KIRKKO JOKA KERÄÄ KIRKOLLISVEROT. JOTEN KANSANEDUSTAJIEN TULISI TEHDÄ LAKI ETTÄ JOKA SEURAKUNNISSA ÄÄNESTETTÄISIIN HOMOLIITOISTA JA NE SEURAKUNNAT JOISSA ENEMMISTÖ IHMISTÄ VASTUSTAISI HOMOLIITTOJA EI SITTEN SIUNAISI HOMOLIITTOJA. SILLON KIRKKO JAKAANTUISI KAHTIA.
puolesta rukoilu
18.11.2010 10:46:08
Jälleen voi todeta, että Päivi Räsäsellä ovat nuo teologiset nyanssit ja käsitteiden hallinta erittäin hyvin hallinnassa. Siis mitä uutta onkaan siinä, että ihmisten puolesta rukoillaan. Esirukous on alkukristillinen instituutio. Kirkolliskokouksen nyt tekemässä päätöksessä on kuitenkin selvänä taka-ajatuksena rukoilla parisuhteen menestymisen puolesta, selkeämmin sanottuna siunausta parisuhteelle, jolloin samaa sukupuolta oleva parisuhde tulee itse asiassa rinnastetuksi avioliiton siunaamiseen, vaikka mitään kaavaa ei olekaan. Käsitteellä "rukoilla toisen puolesta" on vapaissa kristillisissä suuntauksissa aivan toinen merkitys: on tarkoitus johdattaa ihminen parannuksen tekoon, kääntymykseen pois synnistä. Puhutaan jopa uudestisyntymisestä. Kirkolliskokouksen nyt hyväksymä rukoileminen tarkoittaa itse asiassa ihmisten valitseman elämäntavan ja tekojen vahvistamista ja hyväksymistä. Ja toisaalta päätös liittyy kirkon selviytymisstrategiaan yhteiskunnallisista paineista. Luterilaisen kirkon dilemma on se, että sen edustaman kristinuskon pitää muuntua ajassa, eikä niin, että ajan pitäisi muuttua kristinuskossa.
Mitä teette yhdellä näistä...
21.11.2010 15:27:55
Onko tämän tuomiosunnuntainkin sanoma ja viesti;tuomita vähemmistöjä ja "surra"sitä,jos suvaitsevuus ja lähimmäisenrakkaus yhteiskunnassa edes jollakin alueella hiukan etenee...?